Over Jörgen

In de eerste jaren na mijn overstap vanuit het bedrijfsleven naar het onderwijs in 2008 was de primaire focus eerst het bekwamen in het beroep van docent en het vak wiskunde.
Nadat ik in februari 2015 voor het eerst eens buiten mijn school ben gaan kijken naar het onderwijs en EdcampNL heb bezocht, is er een tweede fase in mijn onderwijscarrière gestart: het informeel leren en professionaliseren via de vele contacten (al dan niet via sociale media) met collega docenten met eenzelfde passie voor onderwijs en eenzelfde behoefte om te willen leren en professionaliseren.

In november van 2015 raakte ik in de ban van de rol van cijfers voor toetsen in relatie tot het leren van leerlingen. Samen met Martin en Arjan kwamen we tot een facebookgroep Actief leren zonder cijfers. Een platform waar we vooral informatie en praktijkervaringen uitwisselen rondom het thema ‘formatief handelen’.

Bij de start van die groep wisten we nog niet dat formatief handelen (in eerste instantie veelal formatief toetsen genoemd) net uit het ‘ei’ kwam in het Nederlandse onderwijssysteem. We zijn op zoek gegaan naar hoe we het leren van leerlingen kunnen bevorderen zonder daar, zolang het leerproces nog gaande is, een cijfer aan te hangen. Die zoektocht, die nog steeds voortduurt, heeft mij een berg aan ervaringen (successen en mislukkingen) opgeleverd die ik graag deel met collega docenten.

En dat brengt mij nu bij de derde fase in mijn onderwijstijd: het delen van mijn kennis en ervaring professionaliseren naast het les blijven geven op het Alkwin Kollege in Uithoorn. Deze combinatie maakt het mogelijk om zelf te blijven leren en ontwikkelen in het steeds iets beter les willen en kunnen geven, en energie te halen uit de contacten met andere scholen en collega’s, waar ik met heel veel plezier en passie mijn ervaringen deel in de hoop ook anderen een zetje te geven in het ‘iedere dag een beetje beter’ worden.

Ik ben geregistreerd CRKBO docent

KvK nummer: 75248182

Bankrekening: NL95 KNAB 0259 2499 98

Schuiven naar boven