FORMATIEF EVALUEREN EN INZETTEN VAN LEERSTRATEGIEËN IN DE WISKUNDELES Lesgeven met plezier en goede resultaten voor leerlingen, we hebben allemaal ons eigen repertoire opgebouwd om dat te bereiken. Het zijn manieren van onderwijzen en het is kennis over leren die we door de jaren heen hebben opgedaan; in de opleiding, in samenwerking met anderen en […]
ResearchEd NL 2020
Afgelopen zaterdag 11 januari 2020 op de 5e editie van ResearchEd NL, mocht ik een bijdrage leveren.Deze bestond uit het delen hoe ik leerstrategieën bij formatief handelen in mijn lessen. Daar zit een klein stukje theorie bij, maar omdat in de andere sessies al heel veel verteld wordt over onderzoek, theorie en consequenties daarvan voor […]
Het maken van goede controle van begrip vragen
Op zaterdag 2 november heb ik op de studiedag / jaarvergadering van de NVvW twee keer een workshop gegeven over het opstellen van diagnostische vragen. Achteraf gezien had ik liever een andere titel aan de workshop gegeven. Ik denk dat een ‘controle van begrip vraag’ de lading namelijk beter denkt, kijkend naar wanneer je deze […]
Werkvormen
Een aantal jaren geleden ben ik begonnen met bloggen met als doelen: eigen reflectie en delen van ervaringen en materiaal. Nu ik ook deze site heb, is het nog even zoeken naar wat plaats ik nou waar. Daar ben ik nog niet helemaal uit, maar ik heb wel het voornemen om hier een verzameling werkvormen […]
Eerste stapjes
Eerste stapjes. Vallen en opstaan. Leren van het vallen en leren opstaan. Vier jaar geleden ben ik gestart met het bloggen van mijn onderwijs ervaringen en gedachten op jvremoortere.wordpress.com. Karin Winters heeft me daar een beetje toe aangezet en ik moet zeggen dat het mij geholpen heeft in het ontwikkelen van een visie op onderwijs. […]